Lugupeetud kaitsmiskomisjon ja kõik kuulajad, (SLAID 1)
minu magistritöö pealkirjaks on „Pilatese meetodi kasutamisest lauljate rühi- ja
hingamisprobleemide kõrvaldamisel“.
(SLAID 2)Muusikatundides on tähtsal kohal laulmine, mille juures meie keha on
käsitatav instrumendina. Tänapäeva ühiskonna nn „moodsateks haigusteks“ on aga
istuv eluviis ning vähene kehaline aktiivsus, mis on viinud inimkonna silmitsi paljude
skeletist tulenevate tervisehädadega, mis avalduvad juba noores eas. Kõige levinumad
neist on kõverused selgroos, mis tulenevad tihti valest istumisasendist ning on otseselt
seotud hingamissüsteemiga ning seeläbi ka hääle tekitamisega, mis kõik on aga oluline
ka laulmisel. Nendest probleemidest tuleneski mu uurimistöö küsimus: kuidas tunda ära
erinevaid rühiprobleeme ning kuidas selliseid lapsi aidata? Siit omakorda kasvasid välja
eesmärgid mu magistritööle:
1)Anda ülevaade Pilatese meetodist ning vastavate harjutuste võimalustest
korrigeerida lauljate rühti ja aidata kõrvaldada võimalikke probleeme lauluhääle
tekitamisel ja hingamisel.
2) Leida empiiriliselt kinnitust Pilatese meetodi kasulikkusele ja tõhususele,
tuginedes mu enda läbiviidud uuringule.
(SLAID 3)Mu töö koosneb viiest peatükist. Esimeses peatükis pealkirjaga „Laulja
hääle tekitamine“ annan lühiülevaate laulja pillist – hääletekitamisorganitest,
hingamissüsteemist ja hääle tekitamisest, ning vastavatest tugilihastest. Tuginen
sealjuures
anatoomiaõpikutele. Selleks, et vokaalsete võimete parandamisest rääkida, peab ju
eelnevalt tundma inimese anatoomiat ning teadma, kuidas on inimhääle tekkimine
üldse võimalik. Oluline on mõista, kuidas tekib heli kõris, kuidas toimub helikõrguste
muutmine. Ilma seda mõistmata jääb arusaamatuks ka hingamise osatähtsus hääle tekke
juures. Toon näiteid, mis juhtub, kui mõni oluline lihas on pinges või ei tööta korrektselt.
Leidsin, et diafragma töö ning tasakaalustatud lihastik õlavöötmes ning torsos on seotud
hingamise optimaliseerimisega.
(SLAID 4)Teises peatükis „Rühiprobleemide mõju hääle tekitamisele“ käsitlen
põhilisi võimalikke rühiprobleeme ning nende mõjusid hääle tekitamisele, ning seda,
kuidas neid probleeme ära tunda. Lühike ja pinges rinnalihas, ning üleveninud romb-
2
eelkõige
Allan
Vurma
teosele
„Laulja
pill“,
kuid
ka
mitmetele
ja trapetslihas annavad kopsude tööle tõsise hoobi ning vähendavad suisa kopsumahtu.
Kõhulihaste tööga on tihedalt seotud ka diafragma ja vaagnapõhjalihased, mis kõik
peavad sügaval väljahingamisel pingutama ja koostööd tegema. Inimesel on lihased
teineteisele vastanduvad – näiteks kõhulihased ja seljalihased, reie sise- ja väliskülg,
rinnalihased ja ülemised seljalihased jne. Rühiprobleemide puhul on üks pool lihastest
lühike ja pinges (ehk liiga tugev) ning teine on pikk ja veninud (ehk nõrk). Põhilised
rühiprobleemid on : lordoos (suurenenud alaselja nõgusus SLAID 5), küfoos (suurenenud
ülaselja kumerus SLAID 6) ja skolioos (keha s-kujuline kõverus lülisambas SLAID 7).
(SLAID 8) Kolmandas peatükis „Pilatese meetod ja rüht“ kirjeldan Pilatese meetodi
põhialuseid, andes lühiülevaate ka selle ajaloost. Meetodi üheks põhiaspektiks on lihaste
tasakaalu viimine. Seda lihast, mis on lühike ja pinges, tuleb järelikult venitada ning
teist, mis on
tänapäeval määratletakse. Probleem nimelt seisneb selles, et Joseph Pilates oma eluajal
ei patendeerinud oma loomingut. Teatud ajal tekkis olukord, kus igasuguseid harjutuste
programme üritati müüa Pilatese nime all. Joseph Pilatese järgijad suutsid aga siiski
töötada välja kriteeriumid, mille järgi on võimalik kindlaks määrata, kas tegu on Pilatese
süsteemiga või mitte.
veninud ja nõrk, tugevdada. Kirjeldan viise, kuidas Pilatese meetodit
Pilatese meetodil on kuus olulisimat põhimõtet – keskendumine, keskendamine,
kontroll, hingamine, sujuvus, täpsus. Harjutusi on edasi arendanud tema õpilased, kes on
loonud oma koolkonnad (osaliselt tuginedes Pilatese poolt spetsiaalselt neile koostatud
kavadele, mistõttu on ka erinevusi lähenemistes). Aluseks on aga siiski meistri enda
poolt jäetud põhiharjutused ja põhimõtted. Selles peatükis selgitan ka Pilatese ühendusi
kehas, tutvustan nende nimetusi. Tähtsamad ühendused on centerline (keskjoon),
powerhouse (jõukese), small box (väike kast) ja big box (suur kast). Selgitan, kuidas
Pilatese meetod aitab parandada hingamistööd ning sellega seotud lihaskonnas leiduvaid
ebakorrapärasusi.
(SLAID 9)Neljandas peatükis „Valik hääle tekitamist toetavaid ja rühti parandavaid
harjutusi Pilatese süsteemist“ esitan valiku erinevatest Pilatese harjutustest, mis võiksid
3
sobida muusikatunni või kooriproovi algusesse. Põhikriteeriumideks valikul oli, et
oleks esindatud harjutused, mis võimaldavad rinnaku avamist, õlgade stabiliseerimist,
keha sirgendamist, tugilihastiku tööle saamist, vaagna asendi parandamist ja hingamise
tõhustamist. TUTVUSTADA üht harjutust – kas video kaasabil. Näiteks Pilatese poos,
mille juures saavad paika juba asendis väike ja suur kast, keskjoon, keha vastassuunaline
sirutus, õlgade ja vaagna asend. Peatükis kirjutan ka, kuidas harjutusi omavahel
kombineerida ning mida kindlasti jälgida. Rõhutan, et harjutuste sooritamisel peaks alati
lähtuma inimese enesetundest ja peab oskama kuulata oma keha.
(SLAID 10)Viies peatükk „Uuring Pilatese meetodi tõhususest“ annab ülevaate
mu läbiviidud empiirilisest uuringust, eesmärgiga saada kinnitust Pilatese meetodi
kasulikkusele ja võimalikule tõhususele. Kõigepealt uurisin oma klientide arusaamu,
kes käivad koos Nõmme Põhikooli aeroobikasaalis, siis Saue Gümnaasiumi lastekoori
dirigendi hinnanguid ja tähelepanekuid lauljatest laste kohta ning kolmandaks küsitlesin
laulja Kelli Uustani’t. Nende kõigi tagasiside saamiseks Pilatese meetodi kasumlikkuse
kohta olen koostanud kaks kirjalikku küsitlust, lähtudes töö teooria osas kirjutatud
põhimõtetest.
Tulemusena Nõmme treeningrühma inimesed väitsid, et tänu Pilatese harjutustele on
saadud abi põiepidamatuse vastu, vaagnapõhjalihased on muutunud palju tugevamaks
jne. Neil paranesid rühiprobleemid, muututi teadlikumaks oma hingamise jälgimisel.
Saue Gümnaasiumi lastekoori dirigent võttis endale aega õppida ära talle antud
harjutused ning teha neid lastega 6 nädalat kooriproovide alguses. Peale töökat
kuuenädalast perioodi andsin dirigendile täitmiseks küsimustiku, milles keskendusin
harjutuste sobilikkusele laste jaoks ja raskusastmele, harjutuste meeldivusele ja
rühiprobleemide teadvustamisele. Dirigent oma vastustes väitis, et tema hinnangul
olid harjutused lastele huvitavad ja meelepärased, kuid antud periood jäi kahjuks liialt
lühikeseks, et kindlalt anda vastus tulemuslikkuse osas. See, mis ta aga märkas oma
õpilaste juures, oli siiski kõik Pilatese meetodi kasulikkusele osutav ka lastekoori
lauljaid silmaspidavalt, mis lubabki väita, et need harjutused võiksid sobida tavapärase
kooriproovi osaks.
4
(SLAID 11) Kokkuvõtteks väidangi kogu oma tööst tulenevalt, et Pilatese meetodist
ja vastavatest harjutustest oleks kasu igale lauljale (nii lastele kui professionaalile).
Oma füüsise parem tunnetamine, oskus rühti jälgida ja teadlikult kontrollida hingamist,
teadmised anatoomiast - kõik see toetab lauljat ta parema enesetunde saavutamisel
ning puhtama ja sügavama hingamiseni jõudmisel, ning kõige seeläbi kandvama ja
kvaliteetsema heli tekitamisel, mis on ju ka õpetajate töö sihiks koorilaulutundides või
kõige tavalisemas muusikatunnis koolis. Joseph Pilates on öelnud: „Teach the mind –
the body will follow”, ehk „õpeta mõistust, keha tuleb ise järgi”. See tähendab, et kõik
algab teadvustamisest. Kui inimene oskab jälgida ja leiab üles probleemi ning hakkab
selle korrigeerimise suunas tööle, siis õpib keha käsklust andmata meie soove täitma.
Seda nimetatakse engrammiks ehk korrates mingit tegevust piisav arv kordi, muutub
reaktsioon automaatseks.
(SLAID 12) Tänan tähelepanu eest!
Need allpool on lõppsõna laused.
Tänan oma juhendajat professor Airi Liimetsa ning teisi inimesi, kes on mind juhendanud
ja inspireerinud Pilatese meetodi õppimisel, eriti suured tänusõnad minu Pilatese
mentorile treener Reet Martinsonile, kes Pilatese poole pealt aitas tööd läbi vaadata.
Samuti tänan oma perekonda, kaasõppijaid ja teisi toetavaid õppejõude, kes on aidanud
kaasa selle töö valmimisele. Aitäh!
4
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Aasta 2020 kokkuvõte
Ei ole vist kedagi, kelle jaoks oleks olnud 2020 aasta täiesti tavapärane. See, mis maailmas toimus, see, mis toimus siinsamas meie armsas ...

-
Siin ta siis nüüd on. Haigus. Kevad on ikka suht nõme aeg :D ja tegelikult ma ei oota suve ka mõnes mõttes..mõnes teises mõttes ootan jälle ...
-
Ehk palavik ja muudkui tõuseb, rinnas tükk. Lüpsan, kompressitan, püüan puhata..Üllar tuleb õnneks appi. Nagu enne polnud veel piisavalt ras...
-
Käisime täna Räimekooriga Haapsalus Laulupeo komisjonile ette laulmas. Proov oli pikk ja hapnikuvaene, aga muidu väga produktiivne. Oleme su...
No comments:
Post a Comment