Wednesday, June 6, 2012

F¤ck you and GOODBYE EMTA!!!

Lugupeetud kaitsmiskomisjon ja kõik kuulajad, (SLAID 1)

minu magistritöö pealkirjaks on „Pilatese meetodi kasutamisest lauljate rühi- ja

hingamisprobleemide kõrvaldamisel“.

(SLAID 2)Muusikatundides on tähtsal kohal laulmine, mille juures meie keha on

käsitatav instrumendina. Tänapäeva ühiskonna nn „moodsateks haigusteks“ on aga

istuv eluviis ning vähene kehaline aktiivsus, mis on viinud inimkonna silmitsi paljude

skeletist tulenevate tervisehädadega, mis avalduvad juba noores eas. Kõige levinumad

neist on kõverused selgroos, mis tulenevad tihti valest istumisasendist ning on otseselt

seotud hingamissüsteemiga ning seeläbi ka hääle tekitamisega, mis kõik on aga oluline

ka laulmisel. Nendest probleemidest tuleneski mu uurimistöö küsimus: kuidas tunda ära

erinevaid rühiprobleeme ning kuidas selliseid lapsi aidata? Siit omakorda kasvasid välja

eesmärgid mu magistritööle:

1)Anda ülevaade Pilatese meetodist ning vastavate harjutuste võimalustest

korrigeerida lauljate rühti ja aidata kõrvaldada võimalikke probleeme lauluhääle

tekitamisel ja hingamisel.

2) Leida empiiriliselt kinnitust Pilatese meetodi kasulikkusele ja tõhususele,

tuginedes mu enda läbiviidud uuringule.

(SLAID 3)Mu töö koosneb viiest peatükist. Esimeses peatükis pealkirjaga „Laulja

hääle tekitamine“ annan lühiülevaate laulja pillist – hääletekitamisorganitest,

hingamissüsteemist ja hääle tekitamisest, ning vastavatest tugilihastest. Tuginen

sealjuures

anatoomiaõpikutele. Selleks, et vokaalsete võimete parandamisest rääkida, peab ju

eelnevalt tundma inimese anatoomiat ning teadma, kuidas on inimhääle tekkimine

üldse võimalik. Oluline on mõista, kuidas tekib heli kõris, kuidas toimub helikõrguste

muutmine. Ilma seda mõistmata jääb arusaamatuks ka hingamise osatähtsus hääle tekke

juures. Toon näiteid, mis juhtub, kui mõni oluline lihas on pinges või ei tööta korrektselt.

Leidsin, et diafragma töö ning tasakaalustatud lihastik õlavöötmes ning torsos on seotud

hingamise optimaliseerimisega.

(SLAID 4)Teises peatükis „Rühiprobleemide mõju hääle tekitamisele“ käsitlen

põhilisi võimalikke rühiprobleeme ning nende mõjusid hääle tekitamisele, ning seda,

kuidas neid probleeme ära tunda. Lühike ja pinges rinnalihas, ning üleveninud romb-

2

eelkõige

Allan

Vurma

teosele

„Laulja

pill“,

kuid

ka

mitmetele

ja trapetslihas annavad kopsude tööle tõsise hoobi ning vähendavad suisa kopsumahtu.

Kõhulihaste tööga on tihedalt seotud ka diafragma ja vaagnapõhjalihased, mis kõik

peavad sügaval väljahingamisel pingutama ja koostööd tegema. Inimesel on lihased

teineteisele vastanduvad – näiteks kõhulihased ja seljalihased, reie sise- ja väliskülg,

rinnalihased ja ülemised seljalihased jne. Rühiprobleemide puhul on üks pool lihastest

lühike ja pinges (ehk liiga tugev) ning teine on pikk ja veninud (ehk nõrk). Põhilised

rühiprobleemid on : lordoos (suurenenud alaselja nõgusus SLAID 5), küfoos (suurenenud

ülaselja kumerus SLAID 6) ja skolioos (keha s-kujuline kõverus lülisambas SLAID 7).

(SLAID 8) Kolmandas peatükis „Pilatese meetod ja rüht“ kirjeldan Pilatese meetodi

põhialuseid, andes lühiülevaate ka selle ajaloost. Meetodi üheks põhiaspektiks on lihaste

tasakaalu viimine. Seda lihast, mis on lühike ja pinges, tuleb järelikult venitada ning

teist, mis on

tänapäeval määratletakse. Probleem nimelt seisneb selles, et Joseph Pilates oma eluajal

ei patendeerinud oma loomingut. Teatud ajal tekkis olukord, kus igasuguseid harjutuste

programme üritati müüa Pilatese nime all. Joseph Pilatese järgijad suutsid aga siiski

töötada välja kriteeriumid, mille järgi on võimalik kindlaks määrata, kas tegu on Pilatese

süsteemiga või mitte.

veninud ja nõrk, tugevdada. Kirjeldan viise, kuidas Pilatese meetodit

Pilatese meetodil on kuus olulisimat põhimõtet – keskendumine, keskendamine,

kontroll, hingamine, sujuvus, täpsus. Harjutusi on edasi arendanud tema õpilased, kes on

loonud oma koolkonnad (osaliselt tuginedes Pilatese poolt spetsiaalselt neile koostatud

kavadele, mistõttu on ka erinevusi lähenemistes). Aluseks on aga siiski meistri enda

poolt jäetud põhiharjutused ja põhimõtted. Selles peatükis selgitan ka Pilatese ühendusi

kehas, tutvustan nende nimetusi. Tähtsamad ühendused on centerline (keskjoon),

powerhouse (jõukese), small box (väike kast) ja big box (suur kast). Selgitan, kuidas

Pilatese meetod aitab parandada hingamistööd ning sellega seotud lihaskonnas leiduvaid

ebakorrapärasusi.

(SLAID 9)Neljandas peatükis „Valik hääle tekitamist toetavaid ja rühti parandavaid

harjutusi Pilatese süsteemist“ esitan valiku erinevatest Pilatese harjutustest, mis võiksid

3

sobida muusikatunni või kooriproovi algusesse. Põhikriteeriumideks valikul oli, et

oleks esindatud harjutused, mis võimaldavad rinnaku avamist, õlgade stabiliseerimist,

keha sirgendamist, tugilihastiku tööle saamist, vaagna asendi parandamist ja hingamise

tõhustamist. TUTVUSTADA üht harjutust – kas video kaasabil. Näiteks Pilatese poos,

mille juures saavad paika juba asendis väike ja suur kast, keskjoon, keha vastassuunaline

sirutus, õlgade ja vaagna asend. Peatükis kirjutan ka, kuidas harjutusi omavahel

kombineerida ning mida kindlasti jälgida. Rõhutan, et harjutuste sooritamisel peaks alati

lähtuma inimese enesetundest ja peab oskama kuulata oma keha.

(SLAID 10)Viies peatükk „Uuring Pilatese meetodi tõhususest“ annab ülevaate

mu läbiviidud empiirilisest uuringust, eesmärgiga saada kinnitust Pilatese meetodi

kasulikkusele ja võimalikule tõhususele. Kõigepealt uurisin oma klientide arusaamu,

kes käivad koos Nõmme Põhikooli aeroobikasaalis, siis Saue Gümnaasiumi lastekoori

dirigendi hinnanguid ja tähelepanekuid lauljatest laste kohta ning kolmandaks küsitlesin

laulja Kelli Uustani’t. Nende kõigi tagasiside saamiseks Pilatese meetodi kasumlikkuse

kohta olen koostanud kaks kirjalikku küsitlust, lähtudes töö teooria osas kirjutatud

põhimõtetest.

Tulemusena Nõmme treeningrühma inimesed väitsid, et tänu Pilatese harjutustele on

saadud abi põiepidamatuse vastu, vaagnapõhjalihased on muutunud palju tugevamaks

jne. Neil paranesid rühiprobleemid, muututi teadlikumaks oma hingamise jälgimisel.

Saue Gümnaasiumi lastekoori dirigent võttis endale aega õppida ära talle antud

harjutused ning teha neid lastega 6 nädalat kooriproovide alguses. Peale töökat

kuuenädalast perioodi andsin dirigendile täitmiseks küsimustiku, milles keskendusin

harjutuste sobilikkusele laste jaoks ja raskusastmele, harjutuste meeldivusele ja

rühiprobleemide teadvustamisele. Dirigent oma vastustes väitis, et tema hinnangul

olid harjutused lastele huvitavad ja meelepärased, kuid antud periood jäi kahjuks liialt

lühikeseks, et kindlalt anda vastus tulemuslikkuse osas. See, mis ta aga märkas oma

õpilaste juures, oli siiski kõik Pilatese meetodi kasulikkusele osutav ka lastekoori

lauljaid silmaspidavalt, mis lubabki väita, et need harjutused võiksid sobida tavapärase

kooriproovi osaks.

4

(SLAID 11) Kokkuvõtteks väidangi kogu oma tööst tulenevalt, et Pilatese meetodist

ja vastavatest harjutustest oleks kasu igale lauljale (nii lastele kui professionaalile).

Oma füüsise parem tunnetamine, oskus rühti jälgida ja teadlikult kontrollida hingamist,

teadmised anatoomiast - kõik see toetab lauljat ta parema enesetunde saavutamisel

ning puhtama ja sügavama hingamiseni jõudmisel, ning kõige seeläbi kandvama ja

kvaliteetsema heli tekitamisel, mis on ju ka õpetajate töö sihiks koorilaulutundides või

kõige tavalisemas muusikatunnis koolis. Joseph Pilates on öelnud: „Teach the mind –

the body will follow”, ehk „õpeta mõistust, keha tuleb ise järgi”. See tähendab, et kõik

algab teadvustamisest. Kui inimene oskab jälgida ja leiab üles probleemi ning hakkab

selle korrigeerimise suunas tööle, siis õpib keha käsklust andmata meie soove täitma.

Seda nimetatakse engrammiks ehk korrates mingit tegevust piisav arv kordi, muutub

reaktsioon automaatseks.

(SLAID 12) Tänan tähelepanu eest!

Need allpool on lõppsõna laused.

Tänan oma juhendajat professor Airi Liimetsa ning teisi inimesi, kes on mind juhendanud

ja inspireerinud Pilatese meetodi õppimisel, eriti suured tänusõnad minu Pilatese

mentorile treener Reet Martinsonile, kes Pilatese poole pealt aitas tööd läbi vaadata.

Samuti tänan oma perekonda, kaasõppijaid ja teisi toetavaid õppejõude, kes on aidanud

kaasa selle töö valmimisele. Aitäh!

4

No comments:

Post a Comment

Aasta 2020 kokkuvõte

 Ei ole vist kedagi, kelle jaoks oleks olnud 2020 aasta täiesti tavapärane. See, mis maailmas toimus, see, mis toimus siinsamas meie armsas ...